Локшина на Ваші вуха

шампунь на вашу голову

Мета даної статті - довести на прикладі передачі «Шампунь на Вашу голову» з трансльованого на ОРТ циклу «середовище проживання», що більшість чуток про лауретсульфата і лаурилсульфату натрію мають мало спільного з реальністю.

Але спочатку невеликий екскурс в історію. Почалося все ще на початку вісімдесятих, зі статті про те, що SLS викликає рак. Стаття поширювалася як спам і наробила багато шуму в американській і європейській частині інтернету. Були ініційовані численні перевірки, і в результаті було доведено, що SLS сам по собі рак не волає. Звідки «ростуть ноги» у подібних публікацій, здогадатися не складно - багато сайтів, які розповсюджують цю інформацію, пов'язані з інтернет магазинами торгуючими «натуральними» шампунями.

Ефектний початок

лаурилсульфат натрия вред

В Рунеті травля лаурилсульфата почалася не так давно, який виробник «натуральною» косметики виплеснув цей шедевр епістолярного жанру невідомо, але як то кажуть - процес пішов. Поступово, як сніжний ком, обростаючи новими «фактами» докотився до центрального телебачення. І з легкої руки НТВ дістався до такого стовпа як ОРТ.

Початок передачі надзвичайно ефектно - пропонують вимити шампунем танк. І про жах - шампуні містять лауретсульфат натрію його відмили !!! Правда, не весь. Четверо солдатів мили ліве крило. І те, що кожен воїн змив квадратний дециметр бруду з бойової машини, використавши цілий тюбик шампуня, якого вистачає в середньому на місяць, якщо використовувати його за прямим призначенням, повинно нам сказати багато про що. Але ось про що? Про те, що лаурилсульфат змиває жирну бруд - так це його прямий обов'язок. Але мити шампунем танк так само безглуздо, як знежирювати духами, що склеюються. Можна, але навіщо? Насправді сенс саме цього сюжету в тому, щоб в голові телеглядача визріла думка - шампуні з лауретсульфата годяться тільки для миття танків і т.п. або як говорилося у вище зазначеної статейці для миття підлог в гаражах, але ніяк не для волосся.

Перший з безлічі ляпів

вредный лаурил сульфат

Однак, залишимо лірику і перейдемо безпосередньо до ляпів. Вже з самого початку передачі і до кінця частини, присвяченої шампуням, диктор із завидною завзятістю продовжує називати лауретсульфат натрію «сульфат натрію», притому, що сульфат натрію - це абсолютно інше з'єднання до шампуням що не має відношення. Іноді використовується в пральних порошках. Особливо кумедно, що перед початком зворушливій промові була продемонстрована етикетка з виділеним правильною назвою компонента. Звичайно, дикторові зовсім не обов'язково знати різницю, а ось редактору і «експертам» все-таки треба.

Далі з'являється перший експерт - Деціна Анатолій Миколайович. Крім усього іншого виконавчий директор «Наукового косметологічного спільноти». Цитую слова диктора: «... тут перевіряється косметика на безпеку». І одразу створюється враження, що це якась державна структура, типу Росспоживнагляду. Зовсім ні. Центр знаходиться в Кольцово, під Новосибірськом. Позиціонується як якесь «некомерційне партнерство». Однак, за ним стоїть створене Деціной А.Н., підприємство "Жива косметика Сибіру". Підприємство займається, як зрозуміло з назви, виробництвом і продажем натуральної косметики. Помічаєте якусь закономірність? Судячи з інформації, представленої на сайті цієї спільноти, мета їх роботи, швидше перевірка косметики на натуральність. Притому, в поле зору цієї лабораторії потрапляють головним чином різні крему. Виходячи з представленої на сайті інформації, дослідження лаурилсульфата, адже Анатолій Миколайович каже саме про нього, не проводились. Хоча, коректніше було б говорити про Етоксильоване лаурилсульфат натрію, т.к. лаурилсульфат в шампунях продаваних на території Росії і України практично не зустрічається. Детальніше про цю речовину читайте - "Етоксильоване лаурилсульфат натрію".

Щурячі перегони

шампунь на голову

Але диктор невблаганний - цитуємо: «Недавно фахівці цієї лабораторії провели масштабний експеримент. Вони перевіряли, як шампуні з сульфатом натрію (у цій фразі сульфат натрію як матеріал для аналізу звучить особливо комічно) діють на людський організм ». Про результати «масштабного експерименту» мабуть, повинен свідчити документ, на 2 секунди що з'явився в кадрі. Розглянемо його уважніше. Зверніть увагу на дату початку «недавніх досліджень» 24.09.1973 року. Якби датою закінчення експерименту був 2010 рік, то експеримент би був дійсно масштабним. Але ні, експеримент тривав трохи більше місяця. І що ми бачимо - щурики погладшали, у них зменшилася кількість лейкоцитів, видимо запальний процес пішов на спад. Бактерицидность шкіри і мікрофлора зіву не змінилися, залишаючись в нормі. Коротше, в період з 24.09.73 р по 25.10.73 р жоден щур, з числа брали участь в експерименті, не постраждала. Але ось що робилося в 2010 році, кому і чим мили хвости, ми з цього документа не дізнаємося, а інших документів в розпорядженні першого каналу не виявилося, мабуть, через те, що ніяких документів не було зовсім, як і «масштабних експериментів» . Та й взагалі, чи можна назвати експеримент, який полягає в тому, що трьом (може п'яти, десяти) щурам два тижні мили хвости різними шампунями, «масштабним»?

разные шампуни

Потім камера швидко проходить вздовж стелажів, на яких допитливий глядач помічає різнокольорові баночки, схожі на баночки з шампунями. Мабуть якраз ті «більш ста препаратів», які перевірили в лабораторії Деціни. Але якщо збільшити це фото і подивитися уважно, то прекрасно видно, що баночок з шампунями там якраз і немає.

Коментар головного експерта

Але повернемося все-таки до щурів. Щоб прояснити ситуацію ми зв'язалися з Анатолієм Миколайовичем. Виявилося що експеримент зі щурами справді проводився, але для того щоб з'ясувати, як написав Анатолій Іванович, можливість модифікації проникності шкіри при її зволоженні, іншими словами, наскільки проникність мокрою шкіри відрізняється від проникності шкіри сухою. Хочеться відразу відзначити, що в усьому, що стосується коментарів Деціни, буде багато «але». Хоча Анатолій Іванович і не сказав прямо, однак складається враження, що він не знав, в якому контексті будуть використані його слова. Адже ми не чуємо, як було поставлене питання.

опасные шампуни

В принципі, твердження Деціни про те, що лаурилсульфат (SLS) служить переносником важких металів в кров і звучить найбільш загрозливо і спірно. Анатолій Іванович коментуючи своє висловлювання, послався на якісь результати дослідження, які проводили шведські вчені. У зазначеній їм статті йдеться про те, що дослідним шляхом з використанням рентгена було доведено, що SLS знижує бар'єрні функції шкіри морської свинки настільки, що вона (шкіра) стає проникна для нікелю. Але, перше - у статті відсутні дані про концентрацію SLS і про час дії на шкіру. Друге, там не говориться про те, що SLS взаємодіє з нікелем і разом з собою проводить його через шкіру в кров. Відповідно, на підставі цих даних не можна стверджувати, що при хвилинному впливі на шкіру SLS "занурить на борт всі важкі метали", які знайдуться в волоссі і перенесе їх у кров. Але, найцікавіше, Деціна і не говорить, що справа йде саме так, а каже, що SLS щось там робить погане, однак, не говорить - лаурилсульфат в складі шампуню. Хоча, саме після цієї фрази Анатолія Івановича йде похмура монолог про те, що при митті голови шампунем з ... (ну, мабуть, малося на увазі SLS, адже про нього йшлося) частинки важких металів потрапляють в кров. Правда, потім заспокоюють - щоб у Вас нирки «відпали», потрібно під душем з намиленої головою стояти півдня протягом двох років ... Але осад-то залишився. Деякі особливо недовірливі телеглядачі починають панікувати. А адже немає з чого.

А чи був хлопчик?

Потім Анатолій Іванович говорить про більш ста перевірених його лабораторією препаратів, які, опинилися аномально токсичними. З'ясувалося, що мова йшла про засоби по догляду за шкірою серії "antiage". Дані про ці дослідження були відправлені в Росспоживнагляд РФ. Але, Анатолій Іванович і не говорить про шампунях, а каже: «більш ста препаратів перевірено», не уточнюючи які це препарати.

Наступний вислів Деціни про проникність молекули лаурилсульфата натрію і його впливі на коллагеназу детально засуджується в цій статті. В рамках даної публікації варто лише зазначити, що знову не було сказано про те, що лаурилсульфат поводиться таким чином у складі шампуню. Оскільки концентрований лаурилсульфат і його 10-15% розчин абсолютно різні речі в плані впливу на шкіру. А слова диктора про те, що в результаті щоденного миття шампунем на основі ... (будемо говорити лауретсульфата натрію) шкіра старіє і стає тоншою, наукового підтвердження не мають. Хоча однозначно можна стверджувати, що щоденне миття шампунями на жорстких ПАР без наслідків не залишиться.

опасный лаурилсульфат

Дані про те, що шкіра, в тому числі і волосистої частини голови, стає менш проникною у вологому стані і були отримані на основі експерименту з щурячими хвостиками. Про це говорилося вище в даній статті. Але відомості про проникаючої здатності лаурилсульфата натрію, а вже тим більше лауретсульфата натрію, який насправді і присутня у багатьох шампунях в якості базового ПАР, у складі шампуню відсутні. Навіть сам автор цього висловлювання не формулює його так. Тому, якщо ви миєте голову проточною водою, немає необхідності піддавати волосся зайвий час впливу жорсткої води. Про те, як дійсно правильно мити голову читайте - "Як правильно мити голову".

І ось чергова героїня передачі стиліст - Антоніна Бушуєва. Антоніна вчить телеглядачів, як користуватися шампунем. Її твердження щодо дворазового застосування шампуню не можна назвати аксіомою.


Хто винен

Далі диктор пригадує, що виявляється, якихось тридцять років тому радянські люди мили голову набагато рідше - один раз на тиждень. І це чиста правда. Мабуть, навіть в дев'яності роки багато продовжували мити голову не частіше одного-двох разів на тиждень. Що ж змінилося? - Запитує диктор. В цьому повинна допомогти розібратися технолог якоїсь найстарішої парфумерної фабрики - Анна Кривова. Нова героїня цієї передачі, свідчить про те, що в 70-х роках замість мильної основи шампуні стали робити на основі синтетичних ПАР. Далі Анна Кривова заявляє буквально наступне: «Коли ви миєте голову шампунем (зверніть увагу - не говориться з шампунем на основі лауретсульфата натрію) ви фактично розпушує ці лусочки (волосся), тобто волосся у Вас стає негладким, а шорстким чи що ». Саме цю фразу диктор ніяк не коментував, але допитливий телеглядач, за задумом авторів, повинен сам «здогадатися», що на «шорстких» волоссі повинно затримуватися більше бруду. Однак, в шампуні лауретсульфат почали додавати в сімдесятих роках, а реально чаші мити голову люди почали в дев'яностих. У чому ж справа, шампунь став «шорсткий» волосся саме до цього часу? Аж ніяк, насправді, саме телебачення винне в тому, що люди почали мити голову частіше. Адже саме по телевізору все частіше і частіше, особливо після розпаду СРСР, з'являлися рекламні ролики імпортних шампунів. І саме реклама, а не лаурилсульфат в складі шампуню, винна в тому, що в голові у телеглядачів сформувалася думка, що голову потрібно мити частіше. Адже саме після миття Ваші волосся стає гладкими і шовковистим. Хоча шампуні на кожен день стали пропонувати відносно недавно.

лаурилсульфат опасно

Так, дійсно, як каже диктор, нас «підсадили на шампуні». І зробили це не без допомоги самих телевізійників. Хоча про це чомусь замовчується. Анна Кривова, абсолютно права - чим частіше ми миємо голову, тим швидше волосся знову вимагають миття.

І справді, щоденне миття голови шампунем хоч на натуральній мильній основі (ще один неоднозначний термін), хоч на основі лауретсульфата не проходить без наслідків для шкіри голови і волосся. Залежно від типу шкіри хтось це помічає раніше хтось пізніше. Адже будь-який процес миття за допомогою миючих засобів подразнює шкіру і розкриває лусочки волосся. І чим миття ефективніше, тим сильніше роздратування. Але мало просто відмити волосся, потрібно ще й не дати знятим з волосся частинкам жиру і бруду повернутися назад.

Висновок

У частині передачі про лауретсульфата нічого не говориться. Тому подальше її обговорення не представляє інтересу в рамках даної статті. У висновку можна сказати, що практично всі публікації присвячені «цькуванні» лауретсульфата натрію не витримують жодної критики. Вони розраховані, насамперед, на емоційне сприйняття. І дбають автори цих публікацій нема про здоров'я своїх читачів або глядачів, а тільки про свою вигоду. Завдання, наприклад, цієї передачі - підняти рейтинг за рахунок популярної теми, максимально збільшити вартість рекламного часу і продати його, в тому числі, і все тим же виробникам шампуню. Адже програма була в ефірі один раз, а реклама повторюється щодня по багато разів. Висновок очевидний.

[Посмотреть передачу можно тут]

Поділіться корисною інформацією:

 

 

 

Один з найпопулярніших пошукових запитів в інтернеті - це відгуки про будь-які товари і послуги.Кількість таких запитів лише в Рунеті обчислюється семизначним числом. Але якщо з відгуками про побутову техніку, наприклад, все більше мене...

Коментарі

Post new comment

Нотатка

Пожалуйста, не оставляйте внешних ссылок, такие комментарии блокируются автоматически. Все комментарии на этом сайте публикуются только после просмотра модератором.

Сразу после публикации, Вы можете получить уведомление на ваш электронный ящик. Если Вы хотите получить уведомление, поставьте галочку под формой комментариев.

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Яндекс.Метрика